שיעור 6 – כדורים

       מטרות השיעור

  • עבודה בזוגות ונתינה זה לזה
  • שחרור הרצון לתפוס
  • לימוד של הגוף ללא הפרעה של השכל
  • התנסות בלהטוטי כדורים

        מושגים עיקריים

  • קצב
  • עוצמה

פתיחה ורישום שמות

3 דקות

הסבר קצר על שימוש נכון בכדורים

אנחנו הולכים ללמוד היום ג'אגלינג עם כדורים. אלו כדורי ג'אגלינג מיוחדים, ואנחנו תמיד זורקים אותם בעדינות, בתנועה קשתית מלמטה כלפי מעלה.

הערה למדריכים – שימו לב, כדורים הולכים לאיבוד בקלות ! לשים לב כשעובדים בחוץ, להתרחק משיחים ומקומות מועדים לפורענות.

חשוב לספור את הכדורים בין שיעור לשיעור ! ולעשות זאת כמה דקות לפני תום השיעור כך שאם חסרים כדורים הילדים יוכלו לעזור במציאת החוסרים.

1 דקה

התמסרות כדורים בזוגות עם כדור אחד

המדריך מדגים עם אחד הילדים את התרגול הנכון בזוג –  עומדים במרחק של כ מטר וחצי- שני מטר זה מזה, לא יותר. מסירה עדינה וקשתית, בתנועה מלמטה למעלה. התפיסה יכולה להיות עם שתי ידיים ויכולה להיות עם יד אחת, איך שנוח. תשומת הלב היא בעיקר לזריקה. אני מנסה לזרוק בעוצמה הנכונה, כך שהכדור ינחת בדיוק אצל בן הזוג שלי.

לאחר ההסבר מתחלקים לזוגות, ונעמדים בשני טורים כאשר ילד ובן זוגו, אחד מול השני. המדריך מחלק לילדי צד אחד כדור אחד.

לפי סימן מהמדריך צד אחד מוסר לצד השני, בתחילה מוסרים ביד אחת ואח"כ ביד השנייה. מספר זריקות בכל יד.

המדריך נותן משימות נוספות כאשר דרגת הקושי עולה מתרגיל לתרגיל – מתחת לרגל, עצימת עיניים של הזורק, זורק עם גב לתופס, עצימת עיניים של תופס וכולי. אפשר להדגים כל משימה עם ילד אחר. נחזק את הילדים שזורקים בעוצמה הנכונה.

כבר בתרגילי המסירה בזוגות אפשר להעלות את השאלה של מה יותר חשוב, המסירה (הזריקה) או התפיסה. השאלה הזו יכולה ללוות את כל מערך השיעור כמעט בכל תרגיל. איך אני שם לב לזריקה (מה שאני נותן), ולא מתרכז בתפיסה (מה שאני מקבל).

3 דקות

התמסרות כדורים בזוגות עם שני כדורים חלק א'

עצירה, והדגמה של המדריך עם אחד הילדים כיצד מתרגלים בשני כדורים : זריקה מיד ימין ליד ימין של בן הזוג ומיד שמאל ליד שמאל של בן הזוג. בתחילה מחכים שבן הזוג תפס את הכדור הראשון ואז זורקים את השני ואח"כ עוברים לזריקה זריקה תפיסה תפיסה. ההבדל הוא… בקצב ! נשים לב שעוצמת הזריקה זהה גם בימין וגם בשמאל.

לאחר ההדגמה, חלוקה של כדור נוסף לכל זוג ותרגול של הילדים.

3 דקות

התמסרות כדורים בזוגות עם שני כדורים חלק ב'

עצירה, והדגמה של המדריך עם אחד הילדים את התרגיל הבא :

לכל אחד מבני הזוג יש כדור אחד. הראשון מוסר את הכדור שלו בקשת אל בן הזוג,  וכשהכדור באמצע הדרך, בשיא הקשת, בן הזוג מוסר את הכדור שלו, ולאחר מכן תופס את הכדור שנזרק אליו. לאחר מכן זה שמסר שני, יהיה המוסר הראשון. לשים לב לקצב של המסירות, וששני הכדורים עולים לאותו הגובה (כלומר נזרקים באותה עוצמה).

כדאי לתרגל גם את יד ימין וגם את יד שמאל. ילדים שמצליחים יכולים לנסות שלושה כדורים לזוג כאשר הילד עם שני הכדורים הוא זה שמתחיל ומנסים להגיע לעשר זריקות ברצף.

(בתרגילי המסירות, כדאי מדי פעם להחליף זוגות.. אולי במעבר מכדור אחד לשניים, או בכל עיתוי אחר שמתאים..)

4 דקות

כדור לילד

עצירה, ונתאסף בחזרה למעגל. כל הילדים מניחים את הכדורים על הרצפה, והמדריך ידגים זריקה נכונה.

תנועה קטנה של חיוך, זריקה מאמצע הגוף, וניתן לכדור ליפול בצד שני. ואז נרים, ונזרוק אותו הדבר מהיד השנייה, ושוב ניתן לכדור ליפול. דגש על כך שהכדור נזרק מאמצע הגוף, ומגיע לגובה המצח פחות או יותר.

אחרי כמה זריקות, אפשר להניח את היד השנייה, ואם הכדור נופל ביד אז גם לתפוס, אבל עיקר תשומת הלב היא על הזריקה.

ננסה את אותו התרגיל גם בעיניים עצומות. נשאל את הילדים, במה אני מתרכז כשאני בעיניים עצומות ? (רק בזריקה…) , ננסה לשים את הדגש הזה גם כשהעיניים פתוחות, להתרכז בזריקה.

2 דקות

כדור לילד מגוון תרגילים

בחלק הזה ננסה מגוון תרגילים בכדור אחד. אין צורך לעצור בין תרגיל לתרגיל, אלא המדריך מדגים והילדים חוזרים אחריו. זריקה ומחיאת כף,  זריקה ושתי מחיאות כף, זריקה ומחיאת כף מעל הכדור ומתחתיו, זריקה מתחת לרגל, זריקה מתחת ליד, זריקה מאחורי הגב, זריקה וסיבוב מהיר (פירואט) ועוד…

2 דקות

שני כדורים לילד

שני כדורים בארבעה שלבים.

בתחילה הדגמה של המדריך את כל השלבים, כשהילדים רק צופים ולאחר מכן הילדים מנסים בעצמם והמדריך עובר ביניהם ומזכיר כל שלב :

1. זריקה ונפילה על הרצפה, זריקה ונפילה על הרצפה – דגש על זריקה נכונה, קשת, גובה פנים.

2. זריקה, זריקה, נפילה על הרצפה, נפילה על הרצפה – דגש על קצב הזריקות, הכדור השני נזרק כאשר הכדור הראשון בשיא הגובה, שתי הזריקות לאותו הגובה, פחות או יותר גובה המצח או קצת יותר.

3. זריקה, זריקה, נפילה על הרצפה, נפילה לתוך כף היד – במידה והזריקה השנייה הייתה מדויקת – דגש על תשומת לב לזריקה השנייה.

4. זריקה, זריקה, נפילה לתוך כף היד, נפילה לתוך כף היד – במידה והזריקות היו מדויקות, תשומת לב לשתי הזריקות

5 דקות

הליכה עם כדור על הראש

לכל ילד שני כדורים, אחד על גב היד והשני על הראש, הולכים מצד אחד של המרחב לצד שני. זה שהגיע ראשון הוא… זה שהגיע ראשון !

2 דקות

מעגל מסירות ותשומת לב

עומדים במעגל. המדריך מחזיק כדור אחד. שני הכללים הם שמותר למסור רק למי שמסתכל עלי וברור לי שהוא מוכן לתפוס, וכן שלא ניתן שלילד אחד יהיו שני כדורים ביד. מתחילים למסור את הכדור במעגל. אחרי כמה זמן המדריך מוסיף עוד כדור. ועוד אחד, ועוד.. לאט לאט יש יותר כדורים, אך עדיין עלינו לשמור על הכלל של מסירה רק כשמישהו מסתכל עלי.

אפשר להוסיף שאחרי כמה פעמים כשהמדריך קורא 'אפ', כולם צרכים לשים את הידיים מאחורי הגב. ואז המדריך פונה לילד מסוים והוא צריך לנחש מי מחזיק כדור מאחורי הגב. הכוונה היא שאני צריך להיות גם בתשומת לב איפה הכדורים תוך כדי המסירות…

 

7 דקות

זמן תרגול אישי

8 דקות

סידור וסיום יחד

4 דקות

דגשים :

  1. ברגע שהילד הראשון זורק את הכדור בכוח, אני עוצר את התרגול , ושם גבול ברור וחד משמעי לכולם ! הכדורים הם לתרגול של ג'אגלינג ולא להשתוללות !