ג'אגלינג ולמידה חברתית רגשית (SEL)

למידה חברתית רגשית (באנגלית Social Emotional Learning או בקיצור SEL, נקראת גם למידה רגשית חברתית) היא שיטה חינוכית שמטרתה היא לטפח מיומנויות חברתיות ורגשיות במסגרת תוכניות לימודים שונות בבית הספר.

ראשיתה של השיטה בתוכנית חינוכית אותה הפעיל פרופסור ג'יימס קומר, אי שם בשנות השישים, בבתי ספר יסודיים בניו הייבן קונטיקט, שם הפעיל פרופסור קומר תוכניות חינוכיות שהתמקדו בצרכים החברתיים והרגשיים של הילדים. משם, ולאט לאט עם השנים, התפשטה שיטת הלמידה חברתית רגשית ברחבי העולם.

לשיטת הלמידה חברתית רגשית SEL חמישה מרכיבים עיקריים:

  1. מודעות עצמית – תפיסה עצמית חיובית והיכולת להכיר את רגשות האדם.
  2. ניהול עצמי – היכולת לווסת את הרגשות ואת ההתנהגות, וכמו כן מוטיבציה פנימית והגדרת יעדים אישיים.
  3. מודעות חברתית – היכולת להכיר את רגשותיהם של האחרים.
  4. מיומנויות בינאישיות – היכולת לתקשר עם האחר ולטפח מערכות יחסים.
  5. קבלת החלטות – היכולת לפתרון בעיות ואחריות אישית.

תוכנית הג'אגלינג שלנו פוגשת את הלמידה החברתית רגשית (SEL) בכל אחד מן המרכיבים הללו:

  • התרגול בכלי הג'אגלינג השונים מעצים מאד את תחושת המסוגלות והתפיסה העצמית החיובית. התוכנית שלנו בנויה כך שהיא פונה לכלל הילדים והילדות, לא רק לכאלה המצטיינים בתחום התנועה. אלה וגם אלה יגלו בתוך עצמם יכולות חבויות, ולאורך כל הדרך, ניתן בכל שיעור מקום לרגשות העולים מתוך תהליך הלימוד והתרגול.
  • בכל אביזר ג'אגלינג שנתרגל, נוכל להגדיר מטרות אישיות או קבוצתיות, מטרות הניתנות להשגה בהתאם לגיל הילדים ולכישוריהם. נתמודד על הדרך עם התסכול וחוסר ההצלחה, שהם חלק בלתי נפרד כמעט מכל תהליך למידה, ונלמד להכיל רגשות אלו, ולתת להם את המקום בתוכנו.
  • בכל שיעור ג'אגלינג, נתרגל גם בזוגות, שלישיות או בקבוצה. הילדים נחשפים לרגשות חבריהם, ולומדים לתת לזה מקום הן דרך התרגול בכלים השונים, והן במעגל שיח המתקיים בסיום כל שיעור.
  • התרגול בג'אגלינג שנעשה יחד עם בן זוג או קבוצה, מלמד את המשתתפים לתקשר זה עם זה, לעיתים אפילו ללא מילים, כאשר תרגילי הג'אגלינג משמשים כשפת תקשורת מקרבת.
  • כאשר נפגוש תרגיל ג'אגלינג מאתגר ומורכב, נלמד כיצד לפרק את הבעיה לצעדים קטנים, אפשריים, ונחווה את האפשרות להתמודד עם קושי או בעיה לא מוכרת.

וכמובן שכל זה, מתוך שמחה, הנאה ושחרור אנרגיה.

מחקרים רבים הראו שתוכניות למידה רגשית חברתית תורמות לשיפור הדינמיקה החברתית בבית הספר והפחתת אלימות וכאשר תוכניות למידה חברתית רגשית SEL שזורות בתוך תוכנית הלימודים, התלמידים מגלים מוטיבציה רבה יותר ללמוד, ומבינים את תוכנית הלימודים ביתר קלות.

 

לפרטים נוספים, אנא צרו קשר.

ג'אגלינג ולמידה חברתית רגשית (SEL)